ارسال خبر   |  دعوت به همکاری   |  درباره ما   |  آرشیو   |  نظرسنجی   |  تماس با ما   |  اخبار شرکت ها   |  گیشه روزنامه ها   |  قیمت خودرو   |  جستجوی پیشرفته                
 صفحه نخست |    اقتصاد |    فرهنگ و هنر |    عکس و فیلم |    سراسر ایران  
سه شنبه، 6 تیر 1396 - 20:04   
  آخرین عناوین اخبار :  
 
 پربیننده ترین ها

  فروش لپ‌تاپ‌های ضد هک


  اسکانس های صفر یورویی منتشر شد


  وقوع انفجار در پاریس


  مردم بلاتکلیف هستند


  چالش های سرمایه گذاری خارجی در کشور


  به لطافت یک فیلم خوش ساخت


  مهدی رحمتی هم برای بهنام برزای نوشت


  الزامات توسعه پایدار اقتصادی در کشور چیست؟


  بعد از رمضان چه سریال‌هایی پخش می‌شوند؟


  بمب پیمان معادی به پایان کار نزدیک می شود


  در طرح کارورزی نباید کارورزان جای نیروهای شاغل را بگیرند


  نظرات حسین علیزاده درباره استفاده از موسیقی مینیمالیستی در سینمای ایران


  اثرات کاهش سود سپرده‌های بانکی بر بازار سرمایه


  بازگشت‌ از سفر را به روز جمعه موکول نکنید


  تازه وارد مصری!


 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 37480صفحه نخست » شبکه های اجتماعیجمعه، 10 دی 1395 - 13:00
به دنبال جایگزینی برای تلگرام
در حال حاضر بیشترین استفاده مردم از فضای مجازی، از طریق پیام‌رسان‌هاست و در شرایطی که پیام‌رسان بومی پاسخ‌گوی نیاز کاربران وجود ندارد، ظاهرا چاره‌ای جز استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از جمله تلگرام نیست و خدمات متنوع و پرزرق‌وبرق این فضا می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.
  

سایت خبری تحلیلی "تیتربرتر"  TitreBartar.ir 

در شرایطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و دیگر مسوولان حوزه فناوری اذعان دارند که سرعت پیشرفت در این فضا بسیار زیاد است، معقولانه نیست از همه افراد جامعه انتظار داشته باشیم چشم به راه پیشرفت فناوری در ایران و ساخت پیام‌رسان‌های داخلی بمانند.
 
دبیرشورای عالی فضای مجازی درباره پیشرفت اینترنت و فناوری می‌گوید: تاکنون اینترنت افراد را به هم متصل می‌کرد، ولی در آینده اینترنت، اشیاء را به هم متصل خواهد کرد. ۶ میلیارد نفر تحت پوشش شبکه‌های تلفنی قرار دارند. ۳.۵ میلیارد نفر نیز تحت پوشش شبکه تلفن همراه هستند که حتما در فضای مجازی حضور دارند. تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۰ میلیارد نفر خواهد رسید.
 
به اعتقاد ابوالحسن فیروزآبادی این ارتباط‌گیری و توسعه فضای مجازی و حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی سرعت بسیار بالایی دارد و طی سه سال گذشته تولید محتوا در فضای مجازی در دنیا دو برابر شده است که این موضوع نشانه این است که تحولی در حال وقوع است.
 
همان‌طور که تا سه سال پیش شبکه‌های پیام‌رسان نبودند ولی در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر در ایران از این مزایا استفاده می‌کنند و ده‌ها میلیون در شبکه‌های مجازی حضور دارند.
 
اگرچه سازندگان پیام‌رسان‌های داخلی نیز گاهی گله‌هایی از برخورد دوگانه پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی دارند، برای مثال مهدی داوری یکی از این تولیدکنندگان معتقد است عدم تبلیغات این پیام‌رسان‌های داخلی در صداوسیما نمونه‌ای از این برخوردهای دوگانه است، اما نمی‌توان ادعا کرد صرف تبلیغات شبکه‌ اجتماعی مانند تلگرام باعث همه‌گیر شدن آن بوده است.
 
در حال حاضر در ایران با توجه به صدرنشینی تلگرام بین پیام‌رسان‌های اجتماعی، جمعیتی چندده‌میلیونی در این فضا هستند که با توجه به اقبال کسب‌وکارهای مختلف به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و جذب مخاطب، بی‌توجهی به ماهیت این فضا می‌تواند فرصت‌های زیادی را از کسانی که امکان مشابه‌سازی این امکانات را دارند، دریغ کند.
 
ممکن است کارشناسان فضای مجازی مانند روح‌الله مؤمن‌نسب نقش صداوسیما در آشنایی افراد با پیام‌رسانی مانند تلگرام را بسیار پررنگ بدانند و ‌وایبر، واتس‌اپ، لاین، اینستاگرام و تلگرام که جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند را از محصولات بد تکنولوژی نام ببرند و از صداوسیما به دلیل تشویق به استفاده از این محصول انتقاد کنند، اما باید توجه داشت در دنیای کنونی و با پیشرفت فناوری به خصوص در میان جوانان و قشر تحصیل‌کرده، حتی بدون دخالت صداوسیما هم محصولات پرکاربردی مانند اینستاگرام و تلگرام به انحاء دیگر راه خود را باز می‌کردند.
 
با این وجود نمی‌توان نقش فرهنگ‌سازی و آموزش سواد فضای مجازی به مردم را نادیده گرفت، زیرا از این راه است که می‌توان تشخیص داد کدام یک از محصولات فناوری کاربردی‌تر و امن‌تر هستند و همچنین تولید محصولاتی پرداخت که قابلیت رقابت با شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی را دارند.
 
طبق آماری که مهدی منتظر قائم -از کارشناسان حوزه فناوری- به آن اشاره می‌کند، کاربران ایرانی در حوزه مصرف در بالاترین سطح استفاده از فضای مجازی قرار دارند، در شرایطی که مسوولان فرهنگی و ارتباطی کشور همواره به نقش و اهمیت تولید محتوا و سیاست‌گذاری در این فضا تاکید دارند و حرکت در بستر فضای مجازی برای کاربران و مدیران زمانی آسان و ثمربخش خواهد بود که ظرفیت‌های فضای مجازی به درستی شناخته شود.
 
همچنین اگرچه در حال حاضر تلگرام بازار پیام‌رسانی را، حداقل در ایران، قبضه کرده است، اما به غیر از این نرم‌افزار روسی، برنامه‌ها و پیام‌رسان‌های دیگری نیز وجود دارند که بخواهند وارد بازار شوند، زیرا تا امروز همه به این موضوع پی برده‌اند که این فضا، فضای پویایی است که به سرعت حرکت می‌کند و پتانسیل بالایی نیز در حوزه اقتصادی دارد.
 
بنابراین اگر پیام‌رسان‌های داخلی و بومی دست به کار نشوند و جای خودشان را در بازار و دل کاربران ایرانی باز نکنند، در صورتی که تلگرام هم نباشد یا فیلتر شود (که البته یافتن فیلترشکن هم برای کسانی که با این فضا آشنا هستند و همواره بازار فیلترشکن را برای کاسبان فیلتر داغ نگه داشته‌اند، دشوار نیست)، نرم‌افزار دیگری خواهد بود که این بار را به دوش بکشد.
 
همچنین با وجود اینکه امنیت و حفظ حریم خصوصی در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی برای کاربران اهمیت زیادی دارد، اما آنطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید؛ سیاست دولت بر این نیست که در این فضا نظارت ناشایست باشد، زیرا در صورت نیاز و زمانی که از سوی قوه قضاییه تشخیص داده شود این امکان وجود دارد که ارتباطات و فعالیت‌های کاربران در تمام فضاها از تلفن همراه گرفته تا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی رصد شوند و دیگر تفاوتی بین شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی وجود نخواهد داشت.
 
بنابراین همان‌طور که متولیان فناوری اطلاعات کشور معتقدند، کیفیت و خدمات این برنامه‌هاست که میزان محبوبیت و اقبال کاربران را مشخص می‌کند و به همین خاطر است که باید با استفاده از راه‌های خلاقانه و تلاش برای بهبود کیفیت پیام‌رسان‌ها، به دنبال جذب کاربران ایرانی بود.
 
در شرایطی که امیر خوراکیان -معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی- معتقد است مشکل پیام‌رسان‌های داخلی مالی نیست، بلکه دانش فنی است و با حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام‌رسان‌هایی که بتوانند کاربران قابل قبولی را جذب کنند، بخش خصوصی باید به این حوزه وارد شود و در آن صورت دیگر نمی‌توان دلایلی مانند عدم تبلیغ در صداوسیما آورد، زیرا آنگاه حق پیام‌رسان‌هاست که اگر از کیفیت دانش فنی لازم برخوردارند، شکایت منطقی از این موضوع کنند و البته افراد نیز خودبه‌خود جذب خدمات برتر خواهند شد.

 

انتهای پیام/م

 

 

به دنبال جایگزینی برای تلگرام

آدرس کانال خبری تیتربرتر:        telegram.me/titrebartar_ir

پست الکترونیکی:

 

   ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

به دنبال جایگزینی برای تلگرام           به دنبال جایگزینی برای تلگرام

انتهای پیام/

 

سفیدسنگ در صدر جدول لرزه‌ خیزها

آدرس کانال خبری گروه رسانه ای تیتر:        telegram.me/titr_group

   ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

سفیدسنگ در صدر جدول لرزه‌ خیزها           

پست الکترونیکی:

 

   
  
کلیدواژه ها: تلگرام - کاربران فضای مجازی - مجوز‌دار شدن کانال‌های تلگرامی - فضای مجازی - شبکه اجتماعی


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «تیتربرتر» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر بلامانع است.
info@titrebartar.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار